LG Q6 (Android 7.1.1 – Nougat)

LG Q6Så blev det då dags att byta ut min gamla Huawei Y635 mot en nyare telefon och det fick bli en LG Q6 och valet föll på den för att den var hyfsat billig. Intresset för att vara cutting edge är minimalt och det får bli ett val baserat på pris för prestanda helt enkelt och precis som med min gamla lur så blev det en bestälning från net on net. Den är tunnare och lättare än vad min Huawei var men den har en betydligt större skärmyta och högre upplösning så det skall bli intressant att se hur annorlnda upplevelsen blir med den här telefonen. Nu funderar jag på att skaffa ett litet tangentbord till den också så att jag faktiskt kan använda den maximalt. Jag vill ha möjligheten att skriva dokument på telefonen och då jag hade en liknande lösning på en av mina gamla Nokia-telefoner för rätt många år sedan så borde möjligheterna vara bättre nu. Ett modernare Android (7.1.1 – Nougat) borde ge mig ett par år innan det blir dags att uppgradera igen. Jag vill fortfarande inte skiljas från min Huawei egentligen så den kanske får hänga med som extratelefon framöver, om inte ett glasbyte kostar för mycket på den. Hur som helst så känns det ändå bra att ha en ny telefon igen och det skall bli intressant om det går att få den att bli ett produktivt verktyg också. På Übergizmo hittade jag en recension som verkade lovande så jag tror att det var ett bra val i alla fall. Recentionen går att läsa på:
http://www.ubergizmo.com/reviews/lg-q6-review/

Alla tekniska data på min LG Q6 kan man hitta på GSMArena på den här länken:
https://www.gsmarena.com/lg_q6-8756.php

Texten växer sakta fram

Försöker hinna skriva på min lediga tid. Har svårt att komma i mål med olika projekt så nu har jag inlett ett samarbete så föhoppningsvis kan jag bli klar med det här manuset inom några månader. Det är kul och en befriande känsla att skriva men det återstår om någon vill ge ut det också. Tills vidare jobbar jag på med texten så får vi se vad som händer. Något slags resultat bör det ju bli.

Skrivande

JSML – JSpeech Markup Language

Speech ApplicationsDen här sajten startade ju som en tekniksajt en gång i tiden och jag tänkte att jag skulle få upp lite av det material som fanns här då. Det är många år sedan och de flesta tekniker är idag hopplöst obsoleta men det är lite kul att ha dem på plats här i alla fall så jag börjar med att lägga upp en liten genomgång av JSML vilken jag inte tror har uppdaterats sedan 1997 och de flesta länkarna är för evigt döda (en gång på internet betyder inte alls alltid på internet). Någon gång kanske jag får nytta av den här gamla kunskapen i alla fall. Håll tillgodo.

JSML – JSpeech Markup Language (tidigare Java Speech Markup Language) är SUNs bidrag till Markup Language för röstapplikationer på internet. JSML utvecklas inte längre och dagens version är version 0.5 och kom redan 28 augusti 1997.
Såväl VoxML som VoiceXML bygger i grunden på JSML och arvet efter JSML kommer att leva kvar länge ännu i och med VoiceXMLs framgångar på området.
Ta gärna och titta igenom specifikationerna för VoiceXML här och se hur pass mycket av JSML som faktiskt ser ut att kunna leva vidare i den här typen av mobila applikationer.
Läs SUNs specifikationer av JSML här:
http://java.sun.com/products/java-media/speech/
forDevelopers/JSML/

Länkar för dig som vill läsa mer om Java och Java Speech applikationer:
Java Speech API
Java Speech Features
XML Cover Pages
FreeTTS 1.1 Speech Syntesier

Ett exempel text markup med JSML kan se ut som nedan:

<SENT>Computers <EMP>can</EMP> speak.</SENT>

Fördig som arbetat med HTML, SGML eller XML är denna typ av markeringsspråk ingen nyhet. indikerar början på en mening och avslutar densamma. På samma sätt markerar och elementen en sektion som skall tilldelas emfas.
JSML definerar åtta element.

Attribut

Attribut används för att förse element med extra information om detsamma. Varje JSML-element har en uppsättning med definerade attributnamn och, i vissa fall, är attributvärdet låst till vissa strängar.
Exempelvis kan EMP-elementet markera ord med ett nivåattribut med värdet strong:

Listen to my <EMP LEVEL=”strong”>voice.</EMP>

Du kan använda vissa JSML-element inom andra JSML-element, så kallad nesting.

<PARA> text med <EMP> mer text </EMP> </PARA>

Kom ihåg att inga element får överlappa varandra, exemplet nedan visar hur det INTE får se ut:

<PARA> text med <EMP> mer text </PARA> </EMP>

Tomma Element

Ett tomt element har endast en tag och innehåller därmed ingen text. I exemplet nedan resulterar koden till att det uppstår en pause där det tomma elementet för pause uppträder:

I know a, <BREAK SIZE=”large”/>secret.

Eftersom elementet inte markera någon text behöver det ingen slut-tag. Elementet visar att det slutar med ”/>”.

Notation

Alla JSML-element skall skrivas med versaler. Alla JSML-attributvärden är känsliga för om du använder versaler eller gemener, så värdena ”Värde” och ”värde” är INTE samma sak.

Dokumentstruktur

JSML ärett språk som bygger på XML (eXtensible Markup Language) och på grund av detta har JSML en syntax som är standardiserad och som inte är bunden till JSAPI (Java Speech API). Detta innebär att:

JSML är läs- och redigeringsbart av både människa och dator.

XML-editorer kan användas för att förenkla skapandet av JSML-applikationer.

JSML är enkelt för en synthesizer att tolka.

även om det inte är nödvändigt att kunna XML för att förstå eller använda JSML så är följande av intresse:
Om ett JSML-dokument startar med

<?XML version=”1.0″ encoding=”UCS-2″?>

<JSML>

och slutar med

</JSML>

så är JSML-dokumentet ett giltigt XML-dokument. Detta innebär att en tal-synthesizer kan använda en generell XML-tolk för att tolka JSML-text.
Om syntesizern tillhandahåller en DTD (Document Type Definition) för JSML reduceras syntesizerns arbete markant.
Dessa öppnings- och slutelement är valfria att använda i JSML (men använd dem då de ger ett större användningsområde och ger giltig XML-kod).

Kommentarer

Kommentarer i JSML-kod skrivs inom <!– och –&gt tecknen och kan innehålla all text förutom teckensekvensen –.
Kommentarer kan placeras mitt i text som skall presenteras (kommentarerna kommer inte att presenteras):

This is <!– Ett exempel på en kommentar –> fun.

Kommentarer kan placeras inom element.

<BREAK>

Ett tomt element som markerar en pause i talet. SIZE=”medium” är standardattributet om inte SIZE eller MSECS är angivet.

Attribut

MSECS Anger hur många millisekunder pausen skall vara

SIZE Anger längden på pausen med de relativa värdena: none, small, medium eller large

MARK Valfritt attribut som frågar efter en underättelse (notification) när synthesizern kommer fram till elementets text. Attributets värde är den text som skall göras tillgänglig när underättelsen (the notification) uppträder.

BREAK-elementet är ett tomt element som anger korta pauseer i den text som skall talas och som används för att markera fraseringar i det som talas till användaren.
För att indikera vilken typ av pause som är önskvärt så kan du använda attributet SIZE eller attributet MSECS, dock inte båda samtidigt. SIZE-attributet indikerar en pause som är relevant för språkets karrakteristika medans MSECS-attributet indikerar en pause i absolut angiven tid.
I de flesta språk skapas pauser genom förändringar i hur språket talas i hastighet, förändringar i timing med mera. Dessa faktorer är starkt beroende på innehållet i det talade. Till exempel är en pause på 300 millisekunder mer markant i något som talas snabbt än i något som talas långsamt.
Av dessa skäl så bör du, om möjligt, använda attributet SIZE istället för attributet MSECS.

Exempel

<BREAK/>

<BREAK SIZE=”small” MARK=”145″/>

<BREAK MSECS=”300″/>

<EMP>

Elementet EMP anger hur stark emfas som skall läggas på den markerade texten eller på det följande ordet (om EMP används som ett tomt element).

Attribut

LEVEL attributet krävs och anger styrkan i emfasen. Värden: strong, moerate, none och reduced.
LEVEL=”moderate” är default-värdet.

MARK Valfritt attribut som frågar efter en underättelse (notification) när synthesizern kommer fram till elementets text. Attributets värde är den text som skall göras tillgänglig när underättelsen (the notification) uppträder.

Elementet EMP specificerar en del av text som skall talas med emfas.
Attributet LEVEL anger hur stark emfasen skall vara. Värden för LEVEL-attributet är strong (för stark emfas), moderate (för lite emfas), none (för ingen emfas) och reduced (för reducerad emfas).

Exempel:

Listen to <EMP>me.</EMP>

Listen to <EMP LEVEL=”moderate”>me.</EMP>

EMP-elementet kan också användas som ett tomt element som då specificerar att den omedelbart följande texten skall ges emfas.
Följande exempel ger samma resultat som de ovan:

Listen to <EMP/>me.

Listen to <EMP LEVEL=”moderate” MARK=”hands”/>me.

<ENGINE>

Elementet tillhandahåller information från attributet DATA genom attributet ENGID till den identifierade synthesizern.

Attribut

ENGID Identifierarefören röst-synthesizer.

DATA Information som skall anges till den identifierade synthesizern.

MARK Valfritt attribut som frågar efter en <<<notification>>> när synthesizern kommer fram till elementets text. Attributets värdeärdentext som skall göras tillgänglig när underättelsen uppträder.

Elementet ENGINE ger möjlighet att låta applikationen använda en specificerad och identifierad synthesizers modellspecifika möjligheter. Elementet tillhandahåller information, värdet av DATA-attributet, till den röst-synthesizer som är identifierad genom ENGID-attributet. Informationen består oftast av makinspecifika kommandon.
En identifierad röst-synthesizer skall ersätta elementets text med värdet i DATA-attributet, icke identifierade synthesizers skall ignorera värdet i DATA-attributet och presentera texten i elementet.

Exempel

I am <ENGINE ENGID=”KyberMedia Voice” DATA=”Mr Casselbrant”> someone else</ENGINE>

En KyberMedia röst-synthesizer kommer att säga ”I am Mr Casselbrant” och alla andra synthesizers kommer att säga ”I am someone else”. Ett JSML-dokument kan innehålla ENGINE-element för valfritt antal synthesizers och elementen kan nästlas.

Mindre än-tecken och och-tecken (&) angivna i DATA-attributet måste anges med kod för att inte misstas för JSML.
Mindreän tecknet kan anges med något av följande kodexempel (utan citationstecknen):
”<”, ”&#60” eller ”&#x003C”.
Och-tecknet (&) kan anges med följande kod:
”&”, ”&#38” eller ”&#x0026”.
Du kan också placera tecknen i en CDATA-sektion.
CDATA har följande syntax:
<![CDATA[ text som skall vara escaped ]]>
Texten får inte innehålla teckensekvensen ]]>.
Synthesizers hanterar CDATA-sektioner genom att skala bort <![CDATA[ och ]]> markeringarna och genom att ej tolka CDATA-sektionens innehåll som JSML.

Exempel

<ENGINE ENGID=”Croaker 1.0″ DATA=”<ribbit=1>” MARK=”frog start”> no frog sound </ENGINE>

<JSML>

Elementet JSML används för att ange ett JSML-dokuments början och slut och motsvarar <HTML>-elementet i HTML.

Syntax

<JSML>
dokument innehåll
</JSML>

<MARKER>

Tomt element som efterfrågar en underättelse när synthesizern når fram till markeraren. Attributet MARK måste anges.

Attribut

MARK Har ett värde i form av text som är tillgängligt när en marker-händelse inträffar.

Exempel

Answer <MARKER MARK=”yes_no_prompt”> yes or no.</MARKER>

<PARA>

Elementet PARA markerar text som ett stycke.

Attribut

MARK Valfritt attribut som frågar efter en underättelse när synthesizern kommer fram till elementets text. Attributets värdeärdentext som skall göras tillgänglig när underättelsen uppträder.

Syntax

<PARA>This is a paragraph.</PARA><PARA> This is a longer paragraph</PARA>

PARA-element kan inte nästlas med varandra.

I JSML kan man även använda en blankrad för att separera stycken istället för att använda PARA-elementet.
Följande tre exempel resulterar i samma tal:

I am the great JSML guru, yes I am.
And now you are learning to.

Och nu med PARA-elementet:

<PARA>I am the great JSML guru, yes I am.</PARA>
<PARA>And now you are learning to.</PARA>

<PARA>I am the great JSML guru, yes I am.
And now you are learning to.</PARA>

<PROS>

Elementet PROS anger information om den markerade textens metrik. Minst ett av attributen RATE, PITCH, RANGE och VOL måste anges.

Attribut

RATE anger antal ord i minuten.

VOL anger volymen i en skala från 0.0 till 1.0, där 0.0 är tyst och 1.0 är maximal ljudvolym.

PITCH anger hastighetn i Hertz. Numeriskt värde.

RANGE anger nivån på pitch i Hertz. Numeriskt värde.

MARK valfritt attribut som frågar efter en underättelse när synthesizern kommer fram till elementets text. Attributets värdeärdentext som skall göras tillgänglig när underättelsen uppträder.

Elementet PROS ger prosodisk/metrisk kontroll i JSML. Prosodi/metrik är en samling egenskaper i språk som inkluderar dess intonation och frasering med mera.
Om man behärskar prosodin/metriken så kan man uppnå en ökad förståelse av det som talas och få ett naturligare tal.
De numeriska värden som du kan ge attributen i PROS-elementet är flyttal i formen 12, 8.3 eller -0.22.

Attributet RATE kan tilldelas värden enligt följande lista:

n Antalet ord i minuten

+n Ökar antalet ord i minuten med det angivna värder

-n Minskar antalet ord i minuten med det angivna värdet

-n% Minskar antalet ord i minuten procentuellt med det angivna värdet

reset återställer till default-värdet

Exempel

<PROS RATE=”150″>talas med 150 ord i minuten</PROS>

Attributet VOL kan tilldelas värden enligt följande lista:

n Anger volymstyrka (endast 0.0 till 1.0)

+n Ökar volymstyrkan med angivet värde

-n Minskar volymstyrkan med angivet värde

+n% Ökar volymstyrkan med angivet värde i procent

-n% Minskar volymstyrkan med angivet värde i procent

reset återställer till default-värdet

Attributen PITCH och RANGE kan tilldelas värden enligt följande lista:

n Anger nivå i Hertz

+n Ökar nivån med angivet värde

-n Minskar nivån med angivet värde

+n% Ökar nivån med det angivna värdet i procent

-n% Minskar nivån med det angivna värdet i procent

reset återställer till default-värdet

<SAYAS>

Elementet SAYAS talar om hur ett ord eller kort fras skall uttalas.
Ett utav attrubuten SUB, CLASS eller PHON måste anges.

Attribut

SUB Anger ett värde i form av en text som skall talas som ett substitut för texten som är angiven i elementet.

CLASS Indikerar hur texten skall uttalas. Värden som kan anges: date, digits, literal, number och time.

PHON För att ange ett IPA (International Phonetic Alphabet) värde eller JAVA- representationen av \uXXXX, Unicode IPA tecken som skall talas istället för text.

MARK Valfritt attribut som frågar efter en underättelse när synthesizern kommer fram till elementets text. Attributets värdeärdentext som skall göras tillgänglig när underättelsen uppträder.

Det är svårt för en syntesizer att veta hur den skall uttala förkortningar, akronymer, namn, lokal jargong och homografer. Om en JSML-applikation innehåller sådan information som löser en sådan svårighet kan man ge den informationen till synthesizer genom att använda SAYAS-elementet.

SUB (Substitute)
SUB-attributet definierar text som skall talas istället för, som i exemplet nedan:

<SAYAS SUB=”I triple E”>IEEE</SAYAS>

CLASS
När CLASS-attributet värde är date skall texten som ärmarkerad uttalas som ett datum, till exempel:

<SAYAS CLASS=”date”>Jan. 1952</SAYAS>
<!– uttalas som: January nineteen fifty-two –>

Ibland kan det vara nödvändigt att använda attributet SUB istället för CLASS=”date” för att få rätt uttal. Ett exempel är datumnotationen 4/3/97 dubbeltydig i:

<SAYAS CLASS=”date”>4/3/97</SAYAS>

Det kan sägas ”April third nineteen ninety-seven” eller ”March fourth nineteen ninety-seven”. Om det är ett dubbeltydigt uttryck så använder du SUB-attributet för att förtydliga:

<SAYAS SUB=”March fourth nineteen ninety-seven”>4/3/97</SAYAS>

När attributet CLASS har värdet literal bokstaveras bokstäver, siffror och andra tecken.

Exempel

<SAYAS CLASS=”literal”>JSML</SAYAS>
<!– bokstaveras J S M L –>

<SAYAS CLASS=”literal”>12</SAYAS>
<!– bokstaveras till one two –>

<SAYAS CLASS=”literal”>100%</SAYAS>
<!– bokstaveras till one zero zero percent sign –>

När CLASS-attributet har värdet number uttalas den markerade texten som ett tal, till exempel:

<SAYAS CLASS=”number”>12</SAYAS>
<!– uttalas som twelve –>

PHON (Phonetic Pronunciation)
PHON-attributet använder tecknen från IPAs (International Phonetic Alphabet) undergrupp av Unicode för att definiera en ljudsekvens.
För mer information om Unicodes IPA stöd kan du läsa The Unicode Standard 2.0 (The Unicode Consortium Addison-Wesley Developers Press, 1996).
Tänk på att det kan uppsttå problem om du försöker få synthesizern att uttala på ett annat språk än sitt ursprungliga.

<SAYAS PHON=”\u0066\u006F\u028A\u006E\u025B\u0074\u026A
\u006B\u0073″> phonetics </SAYAS>

Du kan inte nästla element i SAYAS-elementet.

Tillåtet

<PROS RATE=”30%”><SAYAS SUB=”sun dot com”>sun.com </SAYAS></PROS>

Inte tillåtet:

<SAYAS SUB=”sun dot com”><PROS RATE=”30%”>sun.com</PROS></SAYAS>

<SENT>

Elementet SENT markerar text som en mening.

Attribut

MARK Valfritt attribut som frågar efter en underättelse när synthesizern kommer fram till elementets text. Attributets värdeärdentext som skall göras tillgänglig när underättelsen uppträder.

Syntax

<SENT>Dog eat dog.</SENT>

SENT-element kan inte nästlas med varandra.

Det var det hela. Jag kommer antagligen att lägga upp liknande för VoxML också däremot får vi se om jag orkar att vid tillfälle ta idu med WML/WAP och VoiceXML som jag hade på originalsajten men som försvann när webbhotellet krashade (De är inte kvar i branchen längre och det finns väl orsak till det kan man tro). Det vore dock kul att ge sig på talstyrt internetsurfande igen. Det finns nog ett antal applikationer där detta är ett reellt verktyg så kanske om tiden tillåter.

Samsung I9300 Galaxy S III (Android 4.0.4 – Ice Cream Sandwich)

Samsung I9300 Galaxy S IIIAtt jag köpte min Huawei berodde på att det plötsligt inte gick att ladda batteriet på min gamla Samsung längre. Det är väl högst troligt att det är en lödning som släppt eller gått av. Telefonen tar helt enkelt inte laddning när laddare kopplas i, vilket tyder på själva kontakten. Nåväl. Eftersom telefonen blev hjälplöst strömlös så behövde jag en ny telefon och då blev det den Huawei jag har idag. Nu hittade jag på min gamla Samsung i en låda och lyckades få ner det ganska breda batteriet i en annan typ av laddare och det var en överraskning att starta upp telefonen efter snart två år. Skärmen med Super AMOLED-teknik är ju helt fantastiskt jämfört med den IPS LCD-teknik som jag har på min Huawei. Fantastisk lyster i skärmen. Nu hade jag tänkt att se om man kunde göra något roligt med den gamla telefonen men så kommer jag ihåg att jag har en saknad app på telefonen. ResSaldo använde jag för att kontrollera SL-kort för att se hur mycket reskassa det fanns kvar. Otroligt användbar applikation som jag har saknat. När jag skaffade ny telefon så visade det sig att det inte gick att få tag i appen igen och jag har tittat till och från men utan resultat. Nu kollade jag upp det igen och ResSaldo fanns åter att få tag på vilket var en trevlig nyhet. Då får vi se om det finns något kul användningsområde för den här gamla telefonen uppdaterad från Android 4.0.4 (Ice Cream Sandwich) till 4.3 (Jelly Bean). Vore ju kul om man kunde bygga om den till något kul. En levande fotoram kanske, som inte bara växlar bilder men kanske kan visa samma bild med olika effekter? Nåja, vi får se.

Alla tekniska data på min Samsung I9300 Galaxy S III kan man hitta på GSMArena på den här länken:
https://www.gsmarena.com/samsung_i9300_galaxy_s_iii-4238.php

En växande marknad

Med anledning av att jag behöver en ny smartphone så scannade jag av marknaden även utanför Sverige mest för att se vad som finns att tillgå och vilka tillverkare som verkar hungrigast och långt framme med spännande produkter. Märken som Oppo och Xiaomi står ut lite grand bland de övriga. Oppo har jag inte sett tillgänglig på den svenska marknaden men Xiaomi finns på https://www.mi-store.se. Huawei har på några få år gått från att vara i stort sett okänt i Sverige till att nu finnas överalllt och dessutom vara en ledande tillverkare. Att Huawei som namn varit så anonymt i Sverige förvånar mig då en massa bredbandsreutrar och annan utrustning som finns i hundratusentals svenska hem är tillverkade av Huawei. Senast i måndags när jag var in i en Telia-butik (i ogjort ärende, hur svårt kan det vara?) så var det ett par som fick hjälp före mig som när de blev presenterade en Huawei-telefon ställde sig frågande och undrade vad det var för märke och om det var något nytt. Så även om Xiaomi nu finns på den svenska marknaden så kan det kanske ta ett tag innan de bryter in på marknaden. Svenskar har ju dessutom en viss tröghet och klarar sällan mer än ett par tre marknadsaktörer inom en och samma bransch innan det blir synapsbrant i skallen. Dock tror jag att en marknad där vi byter upp oss och köper nytt så ofta som inom mobiltelefoni så finns det definitivt utrymme för en uppsjö av alternativ. Men samtidigt har vi gått ifrån att kunna Ericsson och Nokia så vi nu lärt oss Samsung och iPhone (även om det verkar väldigt svårt för de flesta att förstå att iPhone X heter iPhone TIO och inte iPhone EX) vilket är lite fattigt tyvärr.
Xiaomi satsar hårt i Kina och i den här artikeln (Chinese Smartphone Maker Xiaomi Plans Large Domestic Stock Sale) från Wall Street Journal idag så verkar de fast beslutna att ge järnet och stiga från fjärde största tillverkare i Kina och klättra på stegen. Jag är övertygad om att vi kommer att få se försök att etablera produkter från fler tillverkare i Europa och jag hoppas att de flesta lyckas och att våra operatörer håller öppet för fler valmöjligheter. Sedan får vi tacka Linux för att vi har Android vilket är en förutsättning för att så många tillverkare av hårdvaran skall kunna erbjuda kompletta produkter. Det gynnar oss alla.

Författare klottrar

Författare klottrar - Bakhåll förlagEn trevlig liten bagatell där titeln berättar precis vad det rör sig om, nämligen författares klotter. Det är en intressant blandning av klotter och teckningar av olika karaktär och kvalitet. Harriet Löwenhjelm och Victoria Benedictsson visar på stort artisteri och naturtroget tecknande medans Franz Kafka är skicklig på att med enkla medel visa känslolägen och stämning med grovhuggna figurer. Den här boken har bröderna Peter Glas och Dekius Lack varit redaktörer till boken som är utgiven på ett av mina favoritförlag, Bakhåll som ger ut mycket bra litteratur och inte minst Franz Kafkas samlade verk och många böcker som hamnar i min egen boksamling. Här kan man försjunka in i författarnas klotter och teckningar med alldeles utmärkta kommentarer och relevanta berättelser omkring materialet, så jag kan varmt rekommendera boken. Det är en utmärkt sommarbok.
August Strindberg må ha varit en av våra största författare, målare och fotografer men klotter är inte hans starkaste sida, förvånansvärt nog. Glad att ha den här volymen i min bokhylla.

You get so alone at times that it just makes sense

Charles Bukowski - You get so alone at times that it just makes senseNär jag upptäckte Chales Bukowski så var det i roman- och novellform, att han skrev poesi trodde jag först bara var en grej som han hade gett sitt alter ego Henry Chinaski och det gick några år innan jag kom i kontakt med Bukowsis poesi. Bukowski har en tematik som går igen i allt han gör. Han är skränig, oborstad, drucken och vill ha sina kvinnor. Allt detta fungerar bra i hans raka snabba stil som inte så lite är inspirerad av Beat-generationen men saknar egentligen den existensialistiska filosofi som Beat-generationen präglades av. Visserligen an man tolka en hel del av Bukowskis skrivande som existensialistiskt men han saknar varje eftertanke, slutsats eller djupare resonerande. Det är inte hans sak att skriva läsaren på näsan men man kan inte säga annat än att han speglar läsaren sin existensiella likgiltighet så skickligt att läsaren definitivt kommer att filosofera i existensiela termer.

Hur är bukowski som poet då?
Det är en kluven känsla jag har för Charles Bukowski som poet. Det finns visst gulkorn att hitta i den här volymen, utgiven på Black Sparrow Press, men det mesta är ganska tråkigt, repetativt och förutsägbart och det ger mig inte tillnärmelsevis lika mycket tillfredställelse som romanerna och novellerna. Jag kan utan vidare tänka mig att jag skulle uppskatta fler av dikterna om jag fick dem serverade en och en i något magasin men samlade i bokform så blir det lite för enahanda. Även om jag gillar att läsa Bukowski i romanform så får jag nog säga att hans poesi inte riktigt räcker ända fram, hans raka dysantropiska skildringar skall ha utrymme att berättas.

oh yes

I’ve been so
down in the mouth
lately
that sometimes when I
bend over to
lace my shoes
there are
three
tongues.

Som rörmokare 2003

När jag satt och letade igenom lite gamla fotografier här för leden så hittade jag den här bilden nedan. Tagen mest troligt 2003 när jag och Manne fortfarande hade Södertörns EnergiCenter tillsammans. Vi har precis installerat en Thermia Duo i en villa någonstans i stockholmstrakten. Jag hade glömt bort den här bilden och det var faktiskt lite kul att se att det fanns några bilder från tiden som egenföretagare, det trodde jag inte fanns. Det var en fas i livet med både goda och sämre sidor men jag lärde mig ofantligt mycket under den perioden av livet.

I färd med en värmepumpsinstallation